In een supermarkt heb je enorm veel keuze. Maar wat zijn de gezondere producten? Of je nu minder calorieën, verzadigd vet en zout wilt eten, of juist meer vezels en vitamines: de informatie op het etiket geeft je een goede houvast.

eitket-def

Een handige manier om tot de beste keus te komen is vergelijken. Door twee gelijksoortige producten naast elkaar te leggen en de etiketten te lezen, kies je eenvoudig voor de meest gezonde optie. Zo kies je bijvoorbeeld de muesli met de minste suiker en de meeste vezel. Maar hoe doe je dat het beste?

Alle stoffen op een rijtje

Op de verpakking staat vaak de voedingswaarde in een overzicht vermeld. Deze voedingswaardedeclaratie geeft aan hoeveel energie en voedingsstoffen in het product zitten. Het is altijd aangegeven per 100 gram of 100 milliliter. Eerst wordt vermeld hoeveel calorieën het product bevat, daarna de hoeveelheden vetten, verzadigde vetten, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout.

Vergelijken per 100 gram

Fabrikanten mogen ervoor kiezen om de hoeveelheden ook te vermelden per portie, bijvoorbeeld voor een glas, of een koekje. Wil je producten vergelijken? Vergelijk ze dan per 100 gram en niet per portie, want een portie is niet altijd hetzelfde. Fabrikanten mogen namelijk zelf hun porties bepalen en dit kan nog wel eens verschillen. Zo zie je bijvoorbeeld op pakken muesli porties van 30, 35 of 40 gram.

Quote_2

Reacties