In de hele keten, van boer tot bord, wordt eten verspild. Steeds een beetje maar samen te veel. Neem een kijkje in de keten: wat speelt er? En belangrijk: wat wordt er gedaan om verspilling te voorkomen?

Wie: Daan
Wat: Medewerker Lidl-distributiecentrum
Waar: Zwaag

Wat gebeurt er in deze hal van het distributiecentrum?
De reststromen van onze filialen gaan terug naar het distributiecentrum om hier in deze hal, in goed gescheiden stromen verder verwerkt te worden. Het gaat om karton en plastic, maar ook levensmiddelen die in het filiaal niet zijn verkocht.

Waarom zijn die producten niet verkocht?
Daar zijn verschillende oorzaken voor. Het kan bijvoorbeeld komen door een kapotte verpakking en bij groente en fruit zie je vaak dat er een kleine beschadiging of plekje op zit. Dan laten veel klanten het liggen, we willen allemaal het mooiste tomaatje kopen!

Gooit Lidl groente en fruit met zo’n beschadiging weg?
Ik moet eerlijk zeggen dat we dat tot een paar jaar terug inderdaad deden. Niet verkochte producten gingen naar een biogasinstallatie om biogas mee op te wekken. Ook zeker nuttig, maar we zijn gaan onderzoeken of het beter kon. Inmiddels selecteer ik wekelijks samen met collega’s het groente en fruit dat hier vanuit de filialen binnenkomt en halen we kwalitatief goede producten eruit. Deze producten zetten we opzij voor de Voedselbank. Zo verspilt Lidl minder én krijgen de klanten van de Voedselbank gezonde producten.

Gaat Lidl dit met meer producten doen?
We hebben dit proces heel nauwkeurig en in goede samenwerking met de Voedselbank opgezet. We zijn bij hen geweest, zij bij ons, we hebben veel van elkaar geleerd en zijn allemaal getraind op het gebied van kwaliteit en voedselveiligheid. We hebben afgesproken ons eerst te richten op groente en fruit en dan verder te kijken.

Reacties