StoereVrouw: Helene OudmanOptimaal
Helene Oudman is partner bij StoereVrouwen

“Voedselverspilling omvat meer dan alleen het weggooien van voedsel. Zo doe ik mijn best om ook geen land, water en energie te verspillen. Dit zijn de bronnen voor de productie van ons voedsel!

Voor jouw eten en drinken is dus energie en ruimte nodig. De ‘footprint’ of Ecologische Voetafdruk geeft de hoeveelheid ruimte aan die jaarlijks nodig is per leefstijl, waaronder eetgewoontes. Let bij groente en fruit bijvoorbeeld op de afstand van transport; hoe dichter het bij huis groeit, hoe beter. De manier van telen en verpakken telt ook mee om milieuvriendelijk boodschappen te doen, check de groente- en fruitkalender voor hulp. Bij andere producten is met name de hoeveelheid relevant; minder eten van vlees, vis, zuivel en eieren is goed voor het verkleinen van je footprint!

Het WNF legt uit: “ Voor één kilo vlees of kweekvis is wel drie tot zeven kilo plantaardig voedsel nodig. Daar is dus veel meer landbouwgrond voor nodig dan voor de productie van ons plantaardige voedsel.”

Meteen een tip voor een vegetarisch gerecht? Laatst maakte ik chili SIN carne volgens het recept van Chicks Love Food. Iedereen vond het lekker en niemand miste het vlees!

Als je bang bent ijzer en vitamines B te missen in je vega-maal, heb ik nog wat tips: in volkorenbrood en -pasta, broccoli , sperziebonen, peulvruchten (linzen, bruine bonen) en natuurlijk in een vleesvervanger zit veel ijzer. Groente en fruit die rijk zijn aan vitamine C, zorgen ervoor dat het ijzer nog beter wordt opgenomen. Koffie, thee en rabarber remmen het juist af. Vitamines B komen veel voor in zilvervliesrijst, aardappelen, noten en pinda’s.

Heb jij genoeg aan één aardbol? Doe hier de voetafdruktest van WNF en ontvang persoonlijke tips.”

Change the world shopping!

 

Reacties